Samaia Jewellery by Anna Betley

Źródłem wszystkiego co robię jest kreatywność, która mnie motywuje i inspiruje. Kreatywność jest tym co wyróżnia moje prace i podkreśla indywidualny styl moich klientów.

Praca nad każdą nową ozdobą zaczyna się od inspiracji, pasji i uczuć. Jest to proces wymagający cierpliwości, otwartości i wyobraźni. Tworzę ozdoby zawierające różnorodność ornamentów, kolorów i kształtów podkreślających indywidualny styl i nieograniczoną wyobraźnię. Biżuteria, która powstaje w mojej pracowni jest miniaturą moich zachwytów, moich podziwów, MOJEGO ŚWIATA.

MÓJ ZACHWYT

Mój zachwyt to sztuka i kultura. To między innymi starożytne mozaiki i freski charakteryzujące się kunsztem i porządkiem kompozycji, bogate sklepienia świątyń oraz egzotyczne i misterne arabeski. Ważne miejsce w moim sercu zajmuje sztuka i kultura Gruzji, gdzie zachwycił mnie niesamowity szacunek do dziedzictwa kulturowego, które obdarzone jest tam swoistym kultem od wieków po dzień dzisiejszy. Ten szacunek i ten zachwyt również wkładam w każdy kolejny przedmiot.

Wśród moich zachwytów ważne miejsce zajmuje muzyka. Rytm przekładam na wzory, melodię na kolory. Muzyka towarzyszy mi przy pracy i w podróży. Wprowadza mnie w pozytywny nastrój i dodaje energii do tworzenia.

MÓJ PODZIW

Mój podziw to natura i jej bogactwo, z którego czerpię natchnienie. To z obserwacji natury przychodzą pomysły na proste biomorficzne formy uzupełnione bogatą ornamentyką. Kolorystyka zmieniających się pór roku, miejsca, które widziałam, uczucia i myśli towarzyszące mi w tych miejscach- to wszystko odbija się w lśniącej powierzchni emalii.

MÓJ ŚWIAT

To przede wszystkim świat ornamentów. Fascynuje mnie nieskończoność ich rytmów i motywów. Zanim zaczęłam tworzyć biżuterię  przez około trzy lata patrzyłam na Kraków z dachu Teatru Słowackiego, gdzie na jego elewacji restaurowałam kamienne dekoracje rzeźbiarskie. Następnie oglądałam dachy warszawskiej Starówki z Teatru Narodowego, gdzie również zajmowałam się konserwacją kamiennych ornamentów. Myślałam wtedy, że praca z zabytkową architekturą będzie najistotniejszym zajęciem w moim życiu. Jednak najważniejsze miejsce w moim świecie zajęło „Minankari”. To technika jubilerska, w której zakochałam się podczas mojej pierwszej podróży do Gruzji. Studiowałam wtedy malarstwo i nie myślałam, że moje serce skradnie sztuka tworzenia biżuterii. Wszystko zmieniło się kiedy poznałam gruzińskiego artystę, który zajmował się malarstwem i… „Minankari”. W jego pracowni uczyłam się najpierw pisania ikon, poznałam technikę galwanoplastyki. Aż w końcu przyszedł czas na biżuterię. Poznałam podstawy sztuki jubilerskiej, dzięki czemu mogę sama wykonać swoje wzory ręcznie od podstaw oraz to co interesowało mnie najbardziej- „Minankari”, czyli gruzińską wersję gorącej emalii przegródkowej. Emocje jakie towarzyszyły mi przy wykonaniu mojego pierwszego krzyżyka były przeogromne, przeplatająca się euforia, szczęście i duma. Cały proces powstawania biżuterii od przetopienia srebrnych granulek, formowanie i nadawanie kształtu, poprzez wkładanie i wypalanie kolorowej emalii do ostatecznego polerowania był dla mnie niezwykłym rytuałem. Narzędzia, preparaty, kolorowy proszek emalii, palniki, rozpalony do czerwoności piec – to wszystko sprawiało, że czułam się niczym w alchemicznej pracowni i biorę udział w niezwykłym, tajemniczym eksperymencie. Te emocje towarzyszą mi nadal, kiedy rozpoczynam pracę nad nową ozdobą.

W 2006 roku ukończyłam studia magisterskie na Wydziale Sztuk Pięknych UR w pracowni malarskiej Dr Antoniego Nikla oraz Studia podyplomowe na Politechnice Krakowskiej na kierunku Konserwacji, kształtowania architektury i aranżacji wnętrz obiektów sakralnych.

W 2017 roku rozpoczęłam studia podyplomowe na łódzkiej ASP na kierunku Projektowanie biżuterii.

Od 2016 roku należę do Ogólnopolskiego Cechu Rzemiosł Artystycznych

SYMBOLIKA NAZWY „SAMAIA”

„Samaia” to synonim kratywności i pasji. Jest ucieleśnieniem wolności, inteligencji i siły. Jest symbolem zarówno piękna, bogactwa uczuć, zmysłowości i wrażliwości jak i odwagi, mądrości i niesamowitej mocy. Te cechy wszechobecne są zarówno w mojej biżuterii jak i w mojej codzienności i inspiracjach.

Dosłowne znaczenie nazwy „Samaia” to trzy kobiety o imieniu Maia („sami” po gruzińsku „trzy”). Imię  to wywodzi się od rzymskiej bogini przyrody. To również nazwa tradycyjnego, gruzińskiego tańca, który wykonują kobiety na cześć pierwszej gruzińskiej królowej Tamar.